
Vanaf 2027 wil het kabinet de huidige vliegbelasting niet alleen verhogen, maar ook anders inrichten. Het plan is om het belastingbedrag te koppelen aan de afstand die een passagier vliegt. Daarmee moet jaarlijks zo’n 250 miljoen euro extra worden opgehaald, bovenop de bestaande opbrengst van ongeveer 600 miljoen euro.
Gedifferentieerde vliegbelasting
Waar nu elke passagier ruim €29 betaalt, wil het kabinet vanaf 2027 overstappen op een zogeheten “gedifferentieerde vliegbelasting”. Hoe verder de vlucht, hoe hoger het bedrag. Zo zou een vlucht naar Madrid duurder worden dan een vlucht naar Parijs. Varianten waarbij vluchten binnen Europa gelijk belast worden en vluchten daarbuiten zwaarder, zijn overwogen, maar de voorkeur gaat uit naar een eenvoudig model met een geleidelijke stijging op basis van afstand.
Mogelijke tarieven
Hoewel exacte tarieven nog niet zijn vastgesteld, wordt gespeculeerd dat vluchten van meer dan 2.500 kilometer met €50 tot €70 extra belast kunnen worden. Voor frequente of luxere reizigers, zoals bij businessclass of meer dan negen vluchten per jaar, zijn in sommige voorstellen zelfs toeslagen van honderden euro’s per vlucht genoemd. Dit zou bijdragen aan een duurzamer luchtvaartbeleid.
Consultatie en besluitvorming
De overheid heeft een openbare consultatie gestart, waarin burgers hun mening kunnen geven over het voorstel. Uiterlijk op Prinsjesdag moet het kabinet een definitieve keuze maken over de invulling, zodat de Belastingdienst voldoende tijd heeft voor implementatie.
Kritiek uit de luchtvaartsector
De luchtvaartbranche reageert kritisch. Bedrijven als easyJet en koepelorganisatie Barin stellen dat Nederland al forse belastingen en havengelden kent, en vrezen dat de plannen leiden tot hogere ticketprijzen. Er bestaat bovendien vrees dat reizigers massaal kiezen voor buitenlandse luchthavens, zoals Brussel of Düsseldorf, om aan de hogere belasting te ontkomen.
Europese samenwerking gewenst
Experts zoals luchtvaartdeskundige Joris Melkert noemen de gedachte achter de belasting begrijpelijk, maar waarschuwen voor de praktische uitvoering. Een progressieve vliegtaks op Europese schaal zou volgens hem beter werken dan een nationaal beleid. Toch blijft het doel van de Nederlandse regering om de luchtvaart groener te maken en frequente vliegers zwaarder te belasten.